16/10/2025
         
Manos Manos Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2013
Τεχνολογία   Τοπικά
+ + -

Θεσσαλονίκη - Γλυτώστε το μποτιλιάρισμα μέσω του… Speed-O

 Μποτιλιάρισμα, ουρές οχημάτων και η υπομονή των οδηγών εξαντλημένη… Αυτήν την εικόνα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης έρχεται να αλλάξει τοSpeed-O  (Mοντέλο Kυκλοφοριακής Κίνησης του Αστικού Πολεοδομικού Συγκροτήματος).

Οι οδηγοί μέσω συγκεκριμένων εργαλείων διάδοσης (website, mobile app, social media), θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για την κυκλοφοριακή κατάσταση στους δρόμους. Έτσι θα μπορούν να επιλέγουν τη διαδρομή εκείνη που δεν θα τους επιφυλάσσει δυσάρεστες εκπλήξεις, με μεγάλη αναμονή στα αυτοκίνητά τους.      

Το Speed-O αποτελεί μια σύμπραξη του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΤΗΜΜΥ ΑΠΘ) με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) και την εταιρία Link Technologies.

Στόχος της κοινής προσπάθειας είναι η λήψη και επεξεργασία δεδομένων που αποστέλλονται από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ σε πραγματικό χρόνο, ώστε να προκύψει η εκτίμηση της τρέχουσας κυκλοφοριακής κατάστασης στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

Ο ΟΑΣΘ έχει στη διάθεση του ένα πολύ μεγάλο όγκο πληροφοριών κίνησης των οχημάτων. Τα δεδομένα αυτά χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή ως συγκριτικά δεδομένα και ο ΟΑΣΘ θεωρεί ότι υπάρχουν πολλές ακόμα πληροφορίες που μπορούν να προκύψουν από την κατάλληλη επεξεργασία τους. Μια τέτοια πληροφορία είναι και η αποτύπωση της πραγματικής κίνησης της πόλης από ένα μοντέλο που θα χρησιμοποιεί τα πραγματικά δεδομένα που φτάνουν στο κέντρο τηλεματικής καθώς και όλων των ιστορικών δεδομένων που είναι αποθηκευμένα σε αυτό.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το πλεονέκτημα του Speed-Ο σε σχέση με προγενέστερα συστήματα είναι πως έχει την ικανότητα εκτίμησης της μέσης ταχύτητας κίνησης στο οδικό δίκτυο με υψηλότερη χωρική και χρονική ανάλυση, χωρίς να απαιτείται εγκατάσταση νέων αισθητηρίων ή εξοπλισμού. Περιοδικά, πχ κάθε λεπτό, λαμβάνονται οι συντεταγμένες των θέσεων των λεωφορείων και χρησιμοποιούνται για τη σύνθεση ενός μεγάλου αλλά αραιού συστήματος γραμμικών εξισώσεων με χιλιάδες αγνώστους, η επίλυση του οποίου σε πραγματικό χρόνο παρέχει την εκτίμηση των μέσων ταχυτήτων ροής των οχημάτων.

Απώτερος στόχος του ερευνητικού έργου είναι η εξυπηρέτηση και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών αρχικώς της Θεσσαλονίκης και κατ' επέκταση όλων των πολεοδομικών συγκροτημάτων της χώρας.

Όταν το σύστημα Speed-O στην πλήρη λειτουργία του γίνει διαθέσιμο στοεπιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, θα παρέχει μια συνοπτική απεικόνιση της τρέχουσας κυκλοφοριακής κατάστασης σε όσους δρόμους διέρχονται οχήματα του ΟΑΣΘ. Συνεπώς οι οδηγοί μέσω εργαλείων διάδοσης, θα έχουν πρόσβαση στην απαιτούμενη πληροφορία ώστε να επιλέξουν για τις μετακινήσεις τους δρόμους που δεν παρουσιάζουν κυκλοφοριακή συμφόρηση, γλιτώνοντας έτσι πολύτιμο χρόνο.

Τα αποτελέσματα από την ανάλυση των στοιχείων θα προβάλλονται σε χάρτη που θα ανανεώνεται κάθε 1 με 5 λεπτά, στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΘ καθώς και σε εφαρμογή που θα προσαρμόζεται στα περισσότερα έξυπνα κινητά της αγοράς. Παράλληλα, θα ενεργοποιηθούν αντίστοιχες υπηρεσίες μέσω δικτύων κοινωνικής δικτύωσης  με σκοπό την ανάδειξη και διάδοση των αποτελεσμάτων του έργου.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές του Speed-O, «δυνητικά, τα δεδομένα αυτά θα μπορούν να διατεθούν ηλεκτρονικά σε πραγματικό χρόνο και σε παρόχους υπηρεσιών ή  αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης ώστε να βελτιστοποιούν τις διαδρομές τους στην πόλη έχοντας ως κριτήριο και την κίνηση στους δρόμους κι όχι μόνο την απόσταση».

Εκφράζουν την ελπίδα στο μέλλον ότι θα μας δοθεί η ευκαιρία και σε συνεργασία με άλλους φορείς της πόλης, να αναπτύξουν νέα συστήματα τα οποία εκμεταλλευόμενα τα διαθέσιμα ιστορικά ή/και τρέχοντα δεδομένα κίνησης και κάνοντας χρήση τεχνικών εξόρυξης πληροφορίας, θα μπορούν να υποστηρίξουν στατιστικά το σχεδιασμό νέων αστικών διαδρομών, νέων ωραρίων κίνησης οχημάτων εξυπηρέτησης πχ ανεφοδιασμού καταστημάτων και αποκομιδής απορριμμάτων καθώς και στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων όπως οι πεζοδρομήσεις οδών.

Το σύστημα Speed-O βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης και αποσφαλμάτωσης. Η πρώτη δημόσια επίδειξη του Speed-O θα γίνει στην έκθεση «Το ΑΠΘ στο ΝΟΗΣΙΣ: Συνάντηση Καινοτομίας, Εκπαίδευσης και Πολιτισμού», η οποία θα πραγματοποιηθεί  από τις 18 έως τις 20 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας.

Η ανακοίνωση της ημερομηνίας διαθεσιμότητας της υπηρεσίας για το κοινό θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα http://speed-o.eng.auth.gr τον Μάιο.
Το Speed-O συγχρηματοδοτείται από το ερευνητικό πρόγραμμα «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ» της  Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας του  Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η ερευνητική ομάδα, διαβάζουμε στο voria, αποτελείται από τον κ Δημήτρη Μπλέρη (Link Technologies), ο οποίος συντονίζει την προσπάθεια, τον συγκοινωνιολόγο Δρ.Γεώργιο Μ. Σπανό (ΟΑΣΘ), τους μηχανικούς υπολογιστών κκ Δημήτρη Βίτσιο, Ευάγγελο Δεναξά, Χριστόφορο Ζολώτα, Σάββα Μπόλλα, και τον επικ. καθ.Νικόλαο Π. Πιτσιάνη του ΤΗΜΜΥ ΑΠΘ.

 

 

 


 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά